Scientific publications

Suhonen E., Enkenberg J. (1972) Hydrodynamic treatment of particle collisions and inclusive single particle spectra. University of Oulu. Department of Theoretical Physics. Report vn:o 6.

Suhonen E., Enkenberg J.,Lassila K.E. & Sohlo S. (1973) Equation of  State for Hadronic Matter Produced in High Energy Collisions. Phys. Rev. Lett. n:o 31: 1567-1570.

Enkenberg Jorma & Raatikainen Tuula (1978) Kehityspsykologinen näkökulma matematiikan opettamiseen peruskoulun ala-asteella. - Matemaattisten aineiden aikakauskirja (MAA) 5:217-223.

Enkenberg Jorma (1980) Formaalin päättelyn kehittäminen luonnontieteiden opetuksessa. - Matemaattisten aineiden aikakauskirja 1: 7-15.

Enkenberg Jorma (1981) Mikä luonnontieteiden metodiksi peruskouluun ja lukioon? Joensuun korkeakoulu, Kasvatustieteiden osaston selosteita ja tiedotteita n :o 27. 32 s. Joensuu.

Enkenberg Jorma (1982) Heterogeenisen luokan opettamisesta englantilaisen mallin mukaisesti. - Matemaattisten aineiden aikakauskirja 2: 163-171.

Enkenberg Jorma (1985) Formaalin ajattelun skeemojen kehittyneisyydestä peruskoulun yläasteen oppilailla. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuksia n:o 117. Joensuu.

Enkenberg Jorma (1985) Tietotekniikan asema opettajien koulutuksessa. Julkaisussa Husso H. (Toim.) Automaattinen tietojenkäsittely, Itä-Suomen IV tiedepäivät. Kuopio 28.-29.3.1985. Kuopion yliopiston julkaisuja, Hallinto n:o 2: 59-61.

Enkenberg Jorma (1986) Formaalin ajattelun kehittyneisyydestä peruskoulun yläasteen oppilailla. Julkaisussa Pehkonen E. (Toim.) Matematiikan opetuksen tutkiminen ja kehittäminen 1985. 4. matematiikan didaktiikan päivät Helsingissä 27.-28.9. 1985. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia n:o 490: 10-12.

Enkenberg Jorma & Jormalainen Arto (1988) Tietokone oppimisen välineenä peruskoulun ala-asteella. KONTI-projekti. Väliraportti. Joensuun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan selosteita ja tiedotteita. Joensuu.

Enkenberg Jorma (1989) Tietokoneen koulukäyttö, ajattelu ja ajattelun kehittyminen Logo-ympäristössä. (doctoral dissertation) Joensuun yliopiston kasvatustieteellisiä julkaisuja. n:o 8. Joensuu.

Enkenberg Jorma (1989) Computers, Geometry and Logo. in Pehkonen E. (Ed.) Geometry Teaching - Geometryunterricht. Conference on the Teaching of Geometry in Helsinki 1.-4.8.1989. Research Report 74: 107-119. Department of Teacher Education. University of Helsinki.

Enkenberg Jorma (1989) Ohjelmointi, Logo ja ajattelun kehittyminen. Julkaisussa Seinelä K. (Toim.) Matemaattis-luonnontieteellisten aineiden didaktiikan päivät 23.- 24.9.1988. Tampereen opettajankoulutuslaitoksen julkaisuja A n:o 12: 143-159.

Enkenberg Jorma (1989) Computer programming, Logo and Development of Thinking. In Schuyten G. & Valcke M. (Eds.) Proceedings of Second European Logo Conference  1989, 327-344. Gent, Belgium, 30 August - 1 September

Enkenberg Jorma (1990) Tietokone koulussa: opettaja, työväline vai oppilas. Opettaja n:o 40:16-18.

Enkenberg Jorma & Kukkonen Jari (1990) KONTI-projektin loppuraportti. Hyperteksti. Tietotekniikan opetuskäytön tutkimus- ja kehittämisyksikkö (TOTY). Joensuun yliopisto.

Enkenberg Jorma (1990) Tiedon ja ajattelun taitojen kehittymisestä tietokoneympäristössä. Kasvatustieteiden tiedekunnan tutkimuksia no: 33. Joensuun yliopisto. Joensuu.

Enkenberg Jorma (1991) Matkalla Logo-maailmaan. Valikko n:o 6: 14-17.

Nielsen J., Enkenberg J. & Dietrich W. (1991) Computers in Natural Sciences. In Conference Programme and Documentation. Proceedings of Computers in Education - the Nordic Way. Nov. 4-8.1991. Helsingborg. Sweden.

Lehtinen E., Enkenberg J. & Järvelä S. (1991) Constructing Mental Models of Everyday Automates. International Journal of Psychology. n:o 27: 3-4. 566.

Enkenberg Jorma, Lakotieva Aimo & Hintikka Heikki (1992) Matkalla ajattelun maailmaan. Ajatuksia Logon ja Legologon merkityksestä oppimisessa. DIMENSIO n:o 4: 18-21.

Enkenberg Jorma (1992) LegoTCLogo opettaa ymmärtämään teknologiaa. Pehmo n:o 4/92. 18-19.

Enkenberg Jorma (1993) Opetuksen uudet haasteet ja teknologian mahdollisuudet. Integroitu teknologia koulutuksessa. Hämeenlinna.

Enkenberg Jorma (1993) Situational graphs as a Tool for Reorganisation of Students’ Knowledge and Thinking about Actual Existing Servo Mechanisms. In Denis B. (Ed.) Control Technology in Elementary Education. NATO ASI Series. Springer Verlag.

Enkenberg Jorma (1993) Learning Planning Skills in a Legologo-based Environment. In Kupari P. & Haapasalo L. (Eds.) Constructivist and Curriculum Issues in School Mathematics Education. Mathematics Education Research in Finland. Yearbook 1992-1993. University of Jyväskylä.

Enkenberg Jorma, Haataja Juha, Kuparinen Ilpo & Peltonen Eino (1993) Matkalla ajattelun maailmaan. Opetusvideo: käsikirjoitus ja työryhmä.Suomen luovan opetuksen liitto ry.

Kajosvaara Juha & Enkenberg Jorma (1993) HAITEK-projekti käynnistyi Heinolassa. OTE n:o 2/1993. 46-48.

Enkenberg Jorma (1994) Situated Programming in Legologo Environment. Computers Educ. Vol. 22. n:o ½. 119-128.

Hatakka O., Enkenberg J. & Lehtinen E. (1994) Visual Metaphors in Learning: Guidelines for Designing Hypermedia Learning Environments. In DeJong F. & Hout - Woters B. (Eds.) Process-Oriented Instruction and Learning from Text. VU University Press.

Kukkonen Jari & Enkenberg Jorma (1994) Computer - Supported Cooperative Learning in Geometry: Applying Cognitive Theory in Learning of Geometrical Thinking and  Knowledge Structures. In Levonen J.J. & Tukiainen M.T. (Eds.) Proceedings of the Interdisciplinary Workshop on Complex Learning in Computer Environments: Technology in School, University, Work and Life-Long Education. TOTY - P8 - 1994 - 04. Technical Reports. University of Joensuu.

Enkenberg Jorma & Sormunen Kari (1994) (Toim.) Uudet menetelmät ja mahdollisuudet matemaattis-luonnontieteellisten aineiden oppimisessa. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 22.-24.9.1994. Päivien esitykset. Koulutus ja ohjaus. Joensuun yliopisto.

Enkenberg Jorma (1994) Situated Cognition and Cognitive Apprenticeship: New Frameworks for Education of Professional Skills. In Heikkinen A. (Ed.)  Vocational Education and Culture - European Prospects from History and Life-History. Ammattikasvatussarja n:o 9. Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitos. Hämeenlinna.

Enkenberg Jorma (1994) Avautuuko oppimisen musta laatikko? Tempus n:o 3/94. 16-17.

Enkenberg Jorma (1994) Yksinkertaisesta monimutkaiseen oppimiseen. Julkaisussa Enkenberg J. & Sormunen K. (Toim.) Uudet menetelmät ja mahdollisuudet matemaattis-luonnontieteellisten aineiden oppimisessa. Matematiikan ja luonnontieteiden opetuksen tutkimuspäivät 22.-24.9.1994. Päivien esitykset. Koulutus ja ohjaus. Joensuun yliopisto.

Enkenberg Jorma (1994) Näkökulmia tutkijoiden ja opettajien koulutukseen. Educator n:o 2. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. 18-19.

Enkenberg Jorma (1995) Complex Technology-Based Learning Environment. In Tennyson R., Barron A. (Eds.) Automating Instructional Design: Computer-Based Development and Delivery Tools. NATO ASI Series. Springer-Verlag.

Enkenberg J., Lakotieva A. & Kukkonen Jari (1995) Kohti autenttista oppimista. Video ja artikkeli. Joensuu University Press.

Enkenberg J., Lakotieva A. & Mönkkönen P. (1995) Teknologiaprojekti. Noviisista ekspertiksi. Työkirja. Joensuu University Press.

Häkkinen P., Enkenberg J. & Lehtinen E. (1995) Suunnittelijat ja opettajat opetusohjelmien arvioijina. Opetushallitus.

Enkenberg J., Pulkkinen L. & Sormunen K. (1995) Autenttinen oppiminen opettajaksi opiskelussa. Julkaisussa Tella S. (Toim.) Etnisyys ja eettisyys, aineen opettaminen monikulttuurisessa oppimisympäristössä. Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksia n:o 150. 23-37.

Enkenberg J., Pulkkinen L. & Sormunen K. (1995) Projektiopiskelu aineenopettajan pedagogisissa opinnoissa. Julkaisussa Lehtinen K. (Toim.) Uudistuva korkeakouluopetus. Helsinki: Finn Lectura.

Enkenberg Jorma (1996) Konstruktivismi ja matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettaminen. Julkaisussa Sormunen K. (Toim.) Kaksi Karjalaa, matematiikka ja fysiikka: oppiminen, opettaminen ja opettajien koulutus. Kahden Karjalan Opettajankoulutuksesta. 8.-9. marraskuuta 1996. Joensuun yliopisto.

Sormunen K., Enkenberg J. & Pulkkinen L. (1996) Teacher Students’ Collaborative Learning in Telecommunication Networks. Abstract. The Second International Conference. Teacher Education: Stability, Evolution and Revolution. Under the Auspices of The Colleges of Education in Israel. Book of Abstracts.

Mönkkönen H. & Enkenberg J. (1996) Situated Learning and Instructional Design - Implementation of the Strategies of Situated Learning in Computer-Based Environments. Joensuun yliopisto. Kasvatustieteiden tiedekunna selosteita n:o 61. Joensuu.

Enkenberg Jorma (1996) Tutkivaksi opettajaksi kehittyminen. Kognitiivinen näkökulma. In Ojanen S. (Ed.) Tutkiva opettaja 2. Helsingin yliopiston Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus.

Pulkkinen L., Enkenberg J. & Sormunen K. (1996) Authentic Learning in Secondary Teacher Education. Abstract. The Second International Conference. Teacher Education: Stability, Evolution and Revolution. June 30-July 4. Under the Auspices of the Colleges of Education in Israel. Book of Abstracts.

Kuittinen M., Enkenberg J. & Gustafsson M. (1996) Can a business park become a learning organisation? In Enkenberg J., Gustafsson M. & Kuittinen M. (Eds.) Learning Organisation. From Theory to Practice. Joensuu University Press.

Enkenberg J., Gustafsson M. & Kuittinen M. (1996) (Eds.) Learning Organisation. From Theory to Practice. Joensuu University Press.

Enkenberg J., Kunnasniemi S., Pulkkinen L., Pöntinen S.& Sormunen K. (1998) UUtta opetuksen mallia tavoittelemassa. Kasvatustieteiden tiedesekunnan selosteita. Joensuu

Enkenberg J. (1998) Uutta pedagogiikkaa etsimässä. In Julkunen M.-L. (Ed.) Opetus, oppiminen ja vuorovaikutus. WSOY

Enkenberg J. (1998) Emerging Teaching Models in Higher Education. In Pitkänen A. (Ed.) Forestry in Changing Societies in Europe - Teachers’ Manual. Joensuun yliopistopaino.

Enkenberg J. (2000) Oppimisesta ja opetusmalleista yliopistotason koulutuksessa. In Enkenberg j, Väisänen P. & Savolainen E. (Eds.) Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos. Joensuu: Joensuun yliopistopaino, 7-33.

Enkenberg J. (2000) Virtuaaliyliopiston kynnyksellä. Sanansaattaja Joensuusta. Erikoisnumero 7 B, 24-25.

Enkenberg J. (2000) Virtuaaliyliopisto tulee - mitä sitten? Sanansaattaja. Pääkirjoitus.

Enkenberg J. & Laaksonen L. (2000) Virtuaaliyliopiston tekninen ja pedagoginen tuki. Opetusministeriön painamattomia julkaisuja. Löytyy täältä. 

Enkenberg J., Häyrynen T. & Pelkonen M. (2000) OpetusNET - opettajan digitaalinen apulainen. Verkkoperustainen opiskelu- ja työskentely-ympäristö.

Enkenberg J. (2001) Instructional design and emerging teaching models in higher education. Computers in Human Behaviour 17, 495-506.

Enkenberg J., Väisänen P.&Savolainen E. (toim.) (2001) Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta. Joensuu. Joensuun yliopistopaino.

Enkenberg J., Väisänen P.& Savolainen E. (toim.) Opettajatiedon kipinöitä. Kirjoituksia pedagogiikasta. Verkkoversio. 

Enkenberg J. (2001) Virtuaalikoulu. Julkaisussa Opetushenkilöstön täydennyskoulutus vuonna 2001. Artikkelikooste. Itä-Suomen lääninhallituksen julkaisuja 56, 42-45.M. (ed.)

Enkenberg J. (2002) Uuden pedagogiikan perusta. Julkaisussa Julkunen M. (toim.) Opetus, oppiminen ja vuorovaikutus. WSOY.

Enkenberg J. (2002) Opettajankoulutuksen pedagogisesta perustasta. Julkaisussa Nuutinen P. & Savolainen E. (toim.) 50 vuotta opettajankoulutusta Savonlinnassa. Juhlakirja.

Räihä, T., Tossavainen K., Turunen H., Enkenberg, J. (2003) Verkko-oppimisympäristö ravitsemusterveysopetuksen ja -ohjauksen tukena kouluyhteisössä. Kulttuurit, erilaisuus ja kohtaamiset. Kasvatustieteen päivien 2003 julkaisu. Osa 2/5.

Tossavainen K, Turunen H, Räihä T, Enkenberg J (2003) Adolescent experiences of health learning in a web-based learning environment. In Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference at New Mexico.

Enkenberg J & Kentz MB (eds.) (2003) Kasvatuksen maisemista. Professori Marja-LIisa Julkusen juhlakirja.

Enkenberg J (2003) Kestävään tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöön. Julkaisussa Enkenberg J & Kentz MB (toim.) Kasvatuksen maisemista. Professori Marja-Liisa Julkusen juhlakirja.

Enkenberg J, Kentz M-B & Solja K (2003) On perceptions of decision-makers and key actors on the new economy and its implications on regional development. Proceedings of E-Learning conference World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare. Phoenix, Arizona. USA.

Enkenberg J (2004) Yliopistopedagogiikka hasteena ja kehittämisen kohteena. Julkaisussa Enkenberg J, Savolainen E & Väisänen,P(toim.): Tutkiva opettajankoulutus–taitava opettaja. Joensuun yliopisto. Savonlinnan opettajankoulutuslaitos.

Räihä T, Tossavainen K, Turunen H, Enkenberg J (2004) A web-based learning environment in nutrition health education. In Proceedings of EdMedia + Innovate Learning, 2004 in Lugano, Switzerland.

Enkenberg J, Savolainen E, Väisänen P, Ahonen K  (2004) (toim.) Tutkiva opettajankoulutus-taitava opettaja. Joensuun yliopistopaino.

Räihä T, Tossavainen K, Turunen H, Enkenberg J (2005) Promoting pupils health with ICT-- the case of a finnish health promotion project. In Proceedings of E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education

Valtonen, T., Hatakka, O., Kuittinen, E., Kukkonen, J., Enkenberg, J. (2005)  Pedagogical call center and support community. In. M. Persson (Eds.), Learning for the future - dimensions of the new role of the teachers. City Tryck i Karlstad , 232-327. 

Vanninen P, Härkönen S, Enkenberg J, Mäkelä A (2006) Pume - interactive learning environment employing the pipequal model for forest growth and wood quality. New Zealand Journal of Forestry Science 36 (2/3), 280

Räihä T, Tossavainen K, Turunen H, Enkenberg J, Halonen P (2006) Adolescents' nutrition health issues: opinions of Finnish seventh‐graders. Health Education 106 (2), 114-132

Enkenberg J. & Kentz Maj-Britt  (eds.) (2006) Emerging Practices in Educational Technology. Savonlinna Department of Teacher Education. University of Joensuu.

Enkenberg J., Liljeström A., Vartiainen H. (2008) Autenttinen oppiminen kehittää identiteettiä. Ostiensis. Tiedettä ja tutkimusta Joensuun yliopistosta. 1/2008.

Liljeström A, Vartiainen H, Enkenberg J (2009) Luonto- ja kulttuuriympäristöön liittyvien oppimisaihioiden suunnittelu ja tuottaminen yhteisöllisenä oppimisprojektina. TUOVI 7 Julkaisussa Viteli J & Östman A (toim.) Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2009 -konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. Tampereen yliopisto.

 

Vartiainen, H. , Enkenberg, J. & Liljeström, A. (2009). Oppimisen kokeminen ja sitoutuminen oppimisaihioiden ja tutkimusprosessin suunnittelua painottavissa oppimisprojekteissaInteraktiivinen tekniikka koulutuksessa 2009 -konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit. Tampere University Press, Interaktiivisen median tutkimuksia – Research of Interactive Media 2.


J Arevalo Barbara Jarschel, S Pitkänen, L Tahvanainen, J Enkenberg (2010) Differences in forestry students’ perceptions across study years in a Brazilian undergraduate programJournal of Natural Resources & Life Sciences Education 39 (1), 94­101


J Arevalo, D Gritten, B Mola-Yudego, P Pelkonen, J Enkenberg (2010) Global forestry challenges in local context: experiences from problem-based module. In proceedings of the SILVA Network Conference held at the Faculty of Forestry University of Zagreb, Croatia June 17th –June 19th 2010


J Arevalo, L Tahvanainen, S Pitkänen, J Enkenberg (2011) Motivation of foreign students seeking a multi­-institutional forestry master's degree in Europe. Journal of Forestry 109 (2),69-­73


H. Vartiainen, J. Enkenberg (2011) Enlargement of educational innovation:: an instructional model of the case forest pedagogy. In proceedings of the 4th International Network-Based Education 2011 Conference The Social Media in the Middle of Nowhere. http://www.ulapland.fi/nbe2011 University of Lapland Faculty of Education Centre for Media Pedagogy (CMP)


H. Vartiainen, A. Liljeström, J.Enkenberg (2011) A model for Design-oriented pedagogy to educate learners to meet the future needs. In proceedings of the workshop of Learning Activities Across Physical and Virtual Spaces. Palermo, Italy.


H Vartiainen, A Liljeström, J Enkenberg 
(2012) Design­-Oriented Pedagogy for Technology-­Enhanced Learning to Cross Over the Borders between Formal and Informal Environments. Journal of Universal Computer Science 18 (15), 2097­2120


T Räihä, K Tossavainen, H Turunen, J Enkenberg, V Kiviniemi (2012) Effects of Nutrition Health Intervention on Pupils' Nutrition Knowledge and Eating Habits. Scandinavian Journal of Educational Research 56 (3), 277­294


T Räihä, K Tossavainen, J Enkenberg, H Turunen (2012) Implementation of an ICT-­based learning environment in a nutrition health project. Health Education 112 (3), 217­235


H Vartiainen, J Enkenberg (2013) Learning from and with museum objects: design perspectives, environment, and emerging learning systems. Educational Technology Research and Development 61 (5), 841­862


H Vartiainen, J Enkenberg (2013) Reflections of design­-oriented pedagogy for sustainable learning: An international perspective. Journal of Teacher Education for Sustainability 15 (1), 57­72


A Liljeström, J Enkenberg, S Pöllänen (2013) Making learning whole: an instructional approach for mediating the practices of authentic science inquiries. Cultural Studies of Science Education 8 (1), 51­86


Liljeström, A., Vartiainen, H., Vanninen, P., Enkenberg, J., & Pöllänen, S. (2013). First-year teacher education students reflections and interpretations about sustainable development and enhancing learning practices. In T. Issa, N.M. Sharef, T. Issa & P. Isaías (Eds.), Proceedings of the International Conference on Sustainability, Technology and Education (STE2013). IADIS Press


Vanninen, P., Liljeström, A., Vartiainen, H., Enkenberg, J., & Pöllänen, S. (2013). Forests in Teacher education – OpenForest portal as a novel resource for learning. In T. Issa, N.M. Sharef, T. Issa & P. Isaías (Eds.), 
Proceedings of the International Conference on Sustainability, Technology and Education(STE2013). IADIS Press.


Liljeström, J. Enkenberg, S. Pöllänen (2014) The case of design­-oriented pedagogy: What students’ digital video stories say about emerging learning ecosystemsEducation and Information Technologies 19 (3), 583­601


T. Räihä, K. Tossavainen, J. Enkenberg, H. Turunen (2014) Pupils’ views on an ICT-­based learning environment in health learning. Technology, Pedagogy and Education 23 (2), 181­197


H Vartiainen, J Enkenberg (2014) Participant-­Led Photography as a Mediating Tool in Object­-Oriented Learning in a MuseumVisitor Studies 17 (1), 66-­88 


Liljeström, A., Enkenberg, J., Vanninen, P., Vartiainen, H. & Pöllänen, S. (2014). The Openforest portal as an open learning ecosystem: Co-developing in studing of a multidisciplinary phenomenon in a cultural contexts.f In P. Kommers, T. Issa, T. Issa, D-F. Chang & P. Isaías (Eds.), Proceedings of the International Conference on Educational Technologies (ICEduTech 2014) and The International Conference on Sustainability, Technology and Education (STE2014). IADIS Press.

Vartiainen, H., Liljeström, A., Enkenberg, J., & Pöllänen S. (2016). Design-suuntautunut pedagogiikka ja tulevaisuuden taitojen oppimiskulttuuri (in Finnish) . Teoksessa: J.Heikkinen, A. Juvonen, K. Mäkitalo-Siegel, H. Nygren & T. Tossavainen (toim.) Taitoa, taidetta ja teknologiaa – Kohti uutta opettajankoulutuksen mallia. Itä-suomen yliopisto. Publications of the University of Eastern Finland. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology. 17. s. 176-186.


Vanninen, P., Nissinen, S., Eriksson, M., Vartiainen, H., Liljeström, A., Pellikka, I., Nikkanen, T., Enkenberg, J., & Pöllänen, S. 2016. Metsä oppimisympäristönä ja oppimisprojektien kohteena. (in Finnish) Teoksessa: Heikkinen Jouko, Juvonen Antti, Mäkitalo-Siegl Kati, Nygren Hanna, Tossavainen Timo (toim.) Taitoa, taidetta ja teknologiaa – kohti uutta opettajankoulutuksen mallia. Itä-suomen yliopisto. Publications of the University of Eastern Finland. Reports and Studies in Education, Humanities, and Theology. 17. s. 163-175.


H. Vartiainen, S. Pöllänen,, A. Liljeström P. Vanninen, & J. Enkenberg (2016) Designing connected learning: Emerging learning systems in a craft teacher education course. Design and Technology Education: An International Journal, February

 



No comments:

Post a Comment